tirsdag den 25. oktober 2011

Dag 12 i Korea

Kære Alle,

I dag gik turen tilbage til Hotel Hamilton i Seoul. På vejen tog  vi forbi rundturens sidste og enestående seværdighed Haeinsa, hvor vi så det over 1.000 år gamle tempel, men ikke mindst templets hovedattraktion – Tripitaka Koreana.

Her går vi igennem Iljumun, den første port ved et tempel - efterårsfarverne var meget flotte her oppe i højderne


Haein betyder refleks fra spejlblank sø, som var et vigtig symbol for den buddhistiske sekt, der grundlagde templet. Buddhas visdom og sutraens sandhed afspejles til folket som spejlbilledet fra en sø. Det var de to munke Sunung og Ijong fra Hwaom sekten som med støtte fra Kong Aejang  - Shillas 40. konge, der grundlagde Haeinsa templet. Sa betyder tempel, som ses på billedet i festivalsfarver og bånd - det blev opført i år 802 e. kr. f.
Haeinsa består udover hovedtemplet af en række meget gamle og meget velbevarede templer og buddhist munkenes boliger,  men øverst oppe bag templerne knejser den fineste af bygningerne, som indeholder Tripitaka Koreana. Sanskritet Tripitaka betyder "3 samlinger" eller "3 kurver" = "de tre hovedstrømninger", og indeholder følgende 3 punkter:
  1. Ordensreglerne
  2. Buddhas prædikener
  3. Kommentarer til Buddhas prædikener
Den koreanske form for buddhisme kaldes Mahayana = Det store fartøj. 
Tavlerne indeholder den buddhistiske nedskrevne helligskrift, svarende til kristendommens bibel.
Templet er brændt flere gange, sidst i 1817, men er siden genopbyggert eller restaureret. Der er kun en bygning, der har overlevet uden problemer siden sin uropførelse tilbage i 1488, men den indeholder også 81.258 udskårede tryktavler af træ. Tavlerne der hedder Tripitaka Koreana blev produceret af 30 munke på befaling af Kong Gojong mellem 1236 – 1251, det tog altså 15 år kun at udskære samtlige 52.382.960 kinesiske tegn (Hangul, det koreanske alfabet var endnu ikke udviklet den gang, det var det først i 1446 på befaling af Kong Sejong). Selve træet til tryktavleren var igennem en længere proces før de var klar til at blive skåret i. Der blev udvalgt blandt 10 træsorter, heri  blandt vild kirsebær og birk, træerne var mellem 30-50 år og havde en stammediameter på ca. 40 cm. Træet blev lagt i saltvand i 2 år og herefter skulle de tørre i 1 år. Da træet blev skåret op til trætavler i målene  70 x 24x2,8 cm, var det kun det træ, der var knastfri, man anvendte
Hver tavler indholder 23 linjer med 14 tegn, dvs. Hver blok indholder 644 tegn.
Man kunne i Haeinsa køb et aftryk af een af træpladerne, den kan man hente en engelsk oversættelse af på ovenstående billede
Alle 81.258 trætavler er i dag digitaliseret og kan se på følgende link: www.sutra.re.kr. I forbindelse med ditaliseringen var der kun ca. 5.000 kinesiske tegn til rådighed, men man havde brug for mindst 15.000 tegn for at kunne gennemføre transskribtionen, som lå klar digitalt i år 2000
I 1970’erne ville præsident Park Chung-Hee bygge et sikkert opbevaringssted til trætavlerne (efter bedste mening), selv om oppositionen fra buddhistmunkene protesterede på det kraftigste. Bygningen blev bygget - en enorm cement konstruktion i en dal øst for tempel området. De tekniske faciliteter var helt up to date med elektronisk fugtighedsstyring, temperaturregulering og ventilationsforhold. Men der dannedes meldug på nogle prøvetavler, man havde flyttet ind i den nye bygning, så den ambitiøse plan med at få opbevaret trætavlerne i moderne sikre omgivelser måtte skrinlægges. I dag bruges bygningen til Zen undervisning til munke.
Det var med rette at munkene protesterede, da man igennem mere end 500 år har kunnet sikre sunde opbevaringsforhold for trætavlerne - så hvorfor skulle det ændres, når de fra den gang allerede havde konstrueret en bygninge med teknisk rette ventilationsforhold. I den ene side af huset er der brede ventilationsvinduer i bunden af huset og små ventilationsvinduer i toppen af huset - på den anden side omvendt - på denne måde opnåede man en konstant og optimal gennemstrøm af luft, så trætavlerne aldrig blev for fugtige eller tørre. Det siges ydermere, at på dette bjerg, hvor bygningen er placeret, må der strømme en kraftig energi igennem jordkraften eller en anden kraft, da fugle sjældent flyver over bygningen. 

Læg mærke til vinduerne på højre side, små øverst og store i bunden - på den anden side er det omvendt

 I disse dage er der for første gang en stor festival oppe ved templet fra den 23. september – 6. november, ”2011 Millennial Anniversary of  the Tripitaka Koreana”, det fortælles, at man nu vil lukke for adgangen til trætavlerne i de næste 100 år for at beskytte trætavlerne. Da vi spurgte nærmere ind til det blandt munkene, var man ikke sikker på, at det ville blive gennemført, men ellers er den 6. november den sidste gang, man kan se trætavlerne direkte. Et enorm tab, men forhåbentlig vil man uanset, hvad man gør sikre de uvurderlige trætavler for altid. Her kan man læse mere om festivalen: http://eng.tripitaka2011.com/sub/01_01.jsp.

Tripitaka Koreana er naturligvis på UNESCO's verdensarvsliste. Der er blevet lavet et aftryk af alle tryktavlerne, som det koreanske kulturministerium gav tilladelse til i årene 1963 - 1968. Der blev trykt 13 sæt, hvor blandt andet universiteter i henholdsvis Japan, USA, Australien, Storbritanien og Korea har fået tildelt disse kopier


 Vi var så heldige at se det rituelle vækkelse af de fire buddhistiske symboler - fisken for for alle dyr i havet, kragen for alle dyr i luften, trommen for alle dyr på land og klokken for mennesket. Vi kom lige da Haeinsa's munke var ved at slå på trommen



og klokken





 Vi gik senere ned til byen, hvor vi fik en frokost, en særlig lækker Bibimbap (Bibim betyder at røre rundt/blande og bap er ris), grøntsager og urter der skulle blandes sammen med den koreanske chilipasta gochochang - mums - Søren fik to gange!
Det var sidste seværdighed på rundturen - så gik turen til Seoul med vores bus - en tur på næsten 4 timer på grund af den tunge trafik på vej mod Seoul, men det blev også til chips, pølser, kaffe og is under de to motorvejspauser.
En begivenhedsrig dag.
Mange Koreahilsner
Koreagruppen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar